Naknada prijevoza na posao i s posla. Kada je neoporeziva, a kada nije?

Sadržaj

Naknada prijevoza na posao i s posla. Kada je neoporeziva, a kada nije?

Vrijeme čitanja: min

Zašto je važno pravilno tretirati naknadu prijevoza?

Naknada troškova prijevoza na posao jedna je od najčešćih naknada koje poslodavci isplaćuju svojim zaposlenicima. Ipak, mnogi nisu sigurni kada je ta naknada neoporeziva, a kada podliježe oporezivanju. Pogrešan tretman može dovesti do nepotrebnih troškova ili problema s poreznim tijelima.

U tekstu ovog članka objasnit ćemo:

  • Kada možete isplatiti naknadu bez poreza i doprinosa
  • Koje dokumente trebate pripremiti
  • Kako postupiti u posebnim situacijama
  • Što s gradovima koji imaju besplatan prijevoz
neoporezive nakande

Osnovni principi – kada je naknada neoporeziva?

Glavno pravilo

Poslodavac može neoporezivo isplatiti stvarne troškove prijevoza na posao i s posla do visine:

  • Cijene mjesečne ili pojedinačne karte za mjesni javni prijevoz
  • Cijene karte za međumjesni javni prijevoz
  • Kombinacije obaju (zbroj stvarnih izdataka)

Što ako ne postoji linija javnog prijevoza?

Kada linija javnog prijevoza ne postoji, primjenjuje se usporediva cijena na sličnoj udaljenosti. To znači da morate:

  1. Pronaći sličnu relaciju gdje postoji javni prijevoz
  2. Dokumentirati izračun usporedive cijene
  3. Pripremiti internu odluku s obrazloženjem

Konkretni primjeri iz prakse

Primjer 1: Gradski prijevoz Zagreb. Radnica putuje tramvajem iz Dubrave do centra Zagreba

  • Cijena mjesečnog pokaza ZET: 47,78 €
  • Neoporezivi iznos: do 47,78 € mjesečno
  • Potrebna dokumentacija: Račun/potvrda o kupnji pokaza

Primjer 2: Kombinacija gradskog i međugradskog prijevoza. Radnik putuje iz Samobora u Zagreb

  • Međugradski autobus (Samobor-Zagreb): 85,00 € mjesečno
  • Gradski prijevoz (ZET): 32,50 € (smanjena karta)
  • Neoporezivi iznos: 117,50 € (85,00 € + 32,50 €)
  • Potrebna dokumentacija: Oba računa/karte

Primjer 3: Ne postoji direktna linija. Radnica putuje iz mjesta gdje nema javnog prijevoza

  • Udaljenost do posla: 15 km
  • Usporediva linija (slična udaljenost): 65,00 € mjesečno
  • Neoporezivi iznos: do 65,00 €
  • Potrebna dokumentacija: Interni izračun + cjenik usporedive linije

Primjer 4: Veće udaljenosti. Radnik putuje iz Varaždina u Zagreb

  • Mjesečna karta za vlak (HŽ): 145,00 €
  • Neoporezivi iznos: do 145,00 €
  • Potrebna dokumentacija: Mjesečna karta HŽ-a

Kada se naknada oporezuje?

Osnovni slučajevi oporezivanja:

  1. Postoji besplatan gradski prijevoz koji radnik može koristiti
  2. Isplata prelazi stvarne troškove ili usporedivu cijenu
  3. Nedostaje odgovarajuća dokumentacija
  4. Radnik nema stvarnu potrebu za prijevozom (npr. radi od kuće)

Važna iznimka: “Besplatno, ali neupotrebljivo”

Čak i kada postoji besplatan prijevoz, naknada može biti neoporeziva ako:

  • Vozni red ne pokriva radnikovu smjenu
  • Linije ne omogućuju pravovremeni dolazak na posao
  • Ruta značajno produljuje putovanje (npr. više od 90 minuta u jednom smjeru)

Dokazi koje trebate:

  • Vozni red javnog prijevoza
  • Evidencija radnih smjena
  • Obrazložena interna odluka
  • Dokaz o alternativnom prijevozu

Dokumentacija – što mora biti u vašem spisu?

Osnovna dokumentacija:

  • Cjenik ili račun prijevoznika
  • Karte (mjesečne ili pojedinačne)
  • Interni obračun naknade
  • Odluka o visini naknade

Dodatna dokumentacija za posebne slučajeve:

  • Vozni red (za slučaj “neupotrebljivo”)
  • Evidencija smjena zaposlenika
  • Izračun usporedive cijene
  • Obrazloženje za alternativni prijevoz

Gradovi s besplatnim/posebnim gradskim prijevozom

Dubrovnik

  • Dostupnost: Posebni dani (Sv. Vlaho; Zimski festival)
  • Prijevoznik: Libertas Dubrovnik
  • Vrsta: Autobus
  • Status: Povremeno (odlukom grada)
  • Napomena: Besplatno samo na određene dane – inače uobičajeni trošak postoji
  • Izvor: Službeni izvor

Koprivnica

  • Dostupnost: Za sve
  • Prijevoznik: GKP Komunalac – BusKo
  • Vrsta: Autobus (električni)
  • Status: Aktivno
  • Napomena: Besplatno ⇒ nema stvarnog troška; iznimka ako vozni red ne pokriva smjenu
  • Izvor: Službeni izvor

Opatija – besplatan gradski za učenike (2025./2026.)

  • Dostupnost: Odabrane skupine
  • Skupine: Učenici (OŠ i SŠ) s prebivalištem
  • Početak: 2025-09-01
  • Prijevoznik: Autotrolej
  • Vrsta: Autobus
  • Status: Aktivno (šk. god.)
  • Napomena: Za zaposlene nije relevantno; za učenički rad može biti
  • Izvor: Službeni izvor

Osijek – besplatan GPP za umirovljenike i 65+ bez prihoda

  • Dostupnost: Odabrane skupine
  • Skupine: Umirovljenici; 65+ bez prihoda; prebivalište Osijek
  • Početak: 2025-05-01
  • Prijevoznik: GPP Osijek
  • Vrsta: Autobus/Tramvaj
  • Status: Aktivno
  • Napomena: Ako je dostupno radniku i upotrebljivo ⇒ nema stvarnog troška
  • Izvor: Službeni izvor

Pula – besplatan gradski za učenike i studente

  • Dostupnost: Odabrane skupine
  • Skupine: Umirovljenici i 65+ (s prebivalištem/boravištem u Rijeci)
  • Početak: 2025-07-01
  • Prijevoznik: Autotrolej
  • Vrsta: Autobus
  • Status: Aktivno
  • Napomena: Ako je dostupno radniku i upotrebljivo ⇒ nema stvarnog troška
  • Izvor: Službeni izvor

Slavonski Brod – besplatan gradski prijevoz

  • Dostupnost: Za sve
  • Početak: 2024-04-01
  • Prijevoznik: Gradske linije (SB)
  • Vrsta: Autobus
  • Status: Aktivno
  • Napomena: Besplatno ⇒ nema stvarnog troška; iznimka ako vozni red ne pokriva smjenu
  • Izvor: Službeni izvor

Velika Gorica – besplatan lokalni prijevoz

  • Dostupnost: Za sve
  • Početak: 2024-07-01
  • Prijevoznik: Arriva (u ime Grada)
  • Vrsta: Autobus
  • Status: Aktivno
  • Napomena: Besplatno ⇒ nema stvarnog troška; iznimka ako vozni red ne pokriva smjenu
  • Izvor: Službeni izvor

Vinodolska općina – besplatan prijevoz za učenike

  • Dostupnost: Odabrane skupine
  • Skupine: Učenici (šk. god. 2025./2026.)
  • Početak: 2025-09-01
  • Prijevoznik: Autotrolej / lokalni
  • Vrsta: Autobus
  • Status: Aktivno (šk. god.)
  • Napomena: Za zaposlene nije relevantno; za učenički rad može biti
  • Izvor: Službeni izvor

Zadar – besplatan gradski za umirovljenike i 65+; besplatno i za studente

  • Dostupnost: Odabrane skupine
  • Skupine: Umirovljenici; 65+ bez mirovine; redovni studenti Sveučilišta u Zadru
  • Početak: 2024-10-01
  • Prijevoznik: Liburnija Zadar
  • Vrsta: Autobus
  • Status: Aktivno
  • Napomena: Ako je dostupno radniku i upotrebljivo ⇒ nema stvarnog troška
  • Izvor: Službeni izvor

Zagreb – besplatan ZET za <18

  • Dostupnost: Odabrane skupine
  • Skupine: Djeca i mladi do 18 s prebivalištem u Zagrebu
  • Početak: 2025-04-01
  • Prijevoznik: ZET
  • Vrsta: Tramvaj/Autobus
  • Status: Aktivno
  • Napomena: Za zaposlene roditelje nije relevantno, ali za maloljetne radnike/studente može biti
  • Izvor: Službeni izvor

HŽPP – besplatan vlak za umirovljenike i 65+ (nacionalno)

  • Dostupnost: Odabrane skupine
  • Skupine: Umirovljenici i 65+ (RH)
  • Početak: 2024-01-01 (pilot) / produljeno 2025-12-31
  • Prijevoznik: HŽ Putnički prijevoz
  • Vrsta: Vlak
  • Status: Aktivno do 2025-12-31
  • Napomena: Međumjesni prijevoz može biti besplatan ⇒ nema stvarnog troška
  • Izvor: Službeni izvor

HŽPP – besplatan vlak za redovne studente (nacionalno)

  • Dostupnost: Odabrane skupine
  • Skupine: Redovni studenti (RH)
  • Početak: 2025-01-01
  • Prijevoznik: HŽ Putnički prijevoz
  • Vrsta: Vlak
  • Status: Aktivno do 2025-12-31
  • Napomena: Za zaposlene nije relevantno; za studentski rad može biti
  • Izvor: Službeni izvor

Napomena: Popis je informativan i odnosi se samo na gradove. Uz gradske mjere postoje i nacionalni i županijski programi (npr. HŽPP za studente i umirovljenike), kao i mjere pojedinih općina. Za porezni tretman isplate troškova prijevoza odlučujuće je dvoje: ima li radnik stvarni trošak i je li besplatna opcija zbilja upotrebljiva (ruta i vozni red). Popis se odnosi na stanje na dan 30. 8. 2025.

Dodatna pitanja na ovu temu

Prava umirovljenika: besplatan gradski prijevoz nakon ponovnog zaposlenja

Pitanje: Ima li osoba koja je ostvarila pravo na mirovinu i potom se ponovno zaposlila pravo na besplatan gradski prijevoz koji gradovi odobravaju umirovljenicima?

Odgovor: Ovisi o odluci pojedinog grada. Ako i dalje primate mirovinu (npr. rad do polovice punog radnog vremena), u pravilu zadržavate status umirovljenika pa time često i pravo na besplatan prijevoz – naravno, prema uvjetima vaše lokalne odluke. Ako je isplata mirovine obustavljena zbog ponovnog zaposlenja, pravo po osnovi “umirovljenika” može prestati. Potrebno je istaknuti da neki gradovi daju pravo i po dobnoj osnovi (65+), neovisno o zaposlenju!

Primjer – Grad Zagreb (ZET)
U Zagrebu sve osobe 65+ s prebivalištem u Gradu Zagrebu imaju pravo na besplatan prijevoz ZET-om od 1. lipnja 2024., bez dohodovnog cenzusa. zet.hr
Uz to, i dalje postoje kategorije umirovljenika mlađih od 65 koje pravo ostvaruju prema socijalnim kriterijima (npr. dohodovni cenzus), prema Odluci o socijalnoj skrbi Grada Zagreba. zet.hr

Na što obratiti pozornost

  • Dokumentacija koja se traži (osobna iskaznica, potvrda HZMO-a o isplati/obustavi mirovine, sl.)
  • Što je osnova prava u vašem gradu, status umirovljenika ili dob (65+).
  • Prebivalište i eventualni cenzusi/posebne kategorije (npr. invaliditet).

Student i besplatan prijevoz: smije li poslodavac isplatiti naknadu?

Pitanje: Da li poslodavac može neoporezivo isplatiti naknadu za trošak prijevoza na posao i s posla osobi koja ima status studenta, a da za mjesto u kojem živi i radi student vrijedi pravilo “besplatnog prijevoza”

Odgovor: U kratko, ne. Za relaciju na kojoj je prijevoz besplatan nema stvarnog troška, pa ne postoji osnova za neoporezivu isplatu. Status studenta u dijelu poreznih propisa ne mijenja porezni tretman, fokus je na “subvenciji studenta” od strane grada te je bitno postoji li stvarni, dokumentirani trošak. Porezna uprava

Što se smije isplatiti neoporezivo za studenta koji ima pravo na besplatni prijevoz?

  • Dio relacije koji nije besplatan (npr. druga zona, presjedanje izvan područja mjere). Moguće je neoporezivo nadoknaditi samo taj dio, do visine cijene odgovarajuće karte, uz vjerodostojnu dokumentaciju ili javno objavljene cjenike prijevoznika.
  • Kada imamo iznimke zbog voznog reda. Ako besplatni prijevoz ne omogućava redoviti i pravodoban dolazak/odlazak (npr. predugi razmaci polazaka), dopuštena je neoporeziva naknada u visini stvarnih izdataka, najviše do cijene prijevoza na usporedivoj udaljenosti, uz dokaze (npr. vozni red, izjava poslodavca).

Dokumentacija koju poslodavac mora imati: računi/karte, potvrde o cijenama ili javno objavljeni cjenici prijevoznika, koje poslodavac čuva u evidenciji.

Pravilo “besplatan prijevoz = nema neoporezive isplate” proizlazi iz zahtjeva da se naknade za prijevoz priznaju u visini stvarnih izdataka i na temelju vjerodostojnih isprava.

Vezani članci

footer logo
Kontakt

TENA BE d.o.o.

Francesca Tenchinija 2a, 10090 Zagreb Hrvatska
Tel: +38516406700 Mail: racunovodstvo@tenabe.hr
Pomoćne poveznice
Politika kolačića

© . TENA BE d.o.o. Sva prava pridržana

Dev, Design & Hosting: Plavi Pixel d.o.o. 2024.